Előadás Kaffka Margit és Szabó Magda regényeiről

szabo_magda_konferencia.jpg

Az ELTE-BTK és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság 2022. március 30-31-én Szabó Magda életművéről szervez konferenciát. A tudományos tanácskozáson én is részt veszek; március 30-án, 11.10-11.35 között Az én-elbeszélés sajátosságai Kaffka Margit és Szabó Magda regényeiben címmel tartok a két kutatási területemet összekötő előadást.

Bár a két írónő alkotásainak párhuzamaira az elmúlt évtizedekben már többen is felhívták a figyelmet, kiemelve, hogy Kaffka Margit tekinthető Szabó Magda egyik legfontosabb irodalmi elődjének, eddig összességében inkább műveik tematikai jellegű kapcsolódási pontjaira (női sors és lélek ábrázolása, a dzsentri réteg megjelenítése stb.) helyeződött a hangsúly, míg például a regényeikben alkalmazott narrációs eljárások háttérbe szorultak, holott ezek számba vétele elengedhetetlen mind Kaffka Margit későbbi írókra gyakorolt hatásának vizsgálatához, mind pedig Szabó Magda irodalmi elődeinek meghatározásához.

Az előadásomban ezért a két írónő egy-egy én-elbeszélés formában íródott regényének (Színek és évek, Az őz) elbeszéléstechnikai párhuzamait és eltéréseit veszem górcső alá, különös tekintettel azok tudatábrázolási módozataira, valamint időkezelésére.

A konferencia helyszíne: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Budapest, Múzeum körút 4/A, Kari Tanácsterem.

A konferencia programja itt elérhető.

A konferencia élőben követhető az ELTE BTK YouTube-csatornáján:
https://www.youtube.com/c/ELTEBölcsészettudomanyiKar